Betrokken medewerkers die willen blijven én jongere generaties binnenhalen en behouden zijn veelbesproken uitdagingen op de arbeidsmarkt. Het hebben van een specifieke samenwerking voor jongere medewerkers onderling kan voor beide uitdagingen een oplossing bieden. Ik sprak Myrthe Muijsers, Facility Manager bij Vebego Facility Solutions en voorzitter van het bestuur van Young Vebego en Carin Daemen, Teamleider bij Hago Zorg B.V. en bestuurslid bij Young Vebego.
De Vebego Group bestaat uit 11 bedrijven in de schoonmaak, zorg, facility management en groenvoorziening. Met bijna 40.000 medewerkers in 6 landen komen medewerkers soms dezelfde dingen tegen, omdat ze vergelijkbaar werk doen. Zo’n 15 jaar geleden is daarom Young Vebego opgericht door jonge medewerkers die meer verbinding hierin zochten. Young Vebego verbindt jongeren (<30 jaar) in de Nederlandse bedrijven, de ambitie is om dit ook in andere landen uit te rollen.
Myrthe: “Ik wil het bestaansrecht van Young Vebego vergroten. Het heeft een aantal jaren het imago van een borrelclub gehad, maar sinds ik 2,5 jaar geleden het bestuur overnam was het eerste doel om ook echt iets terug te doen voor de organisatie. En na iedere bijeenkomst ook iets op te leveren. We willen nóg meer bereiken dat de business cases bij ons worden neergelegd om anderen te helpen, in plaats van dat we erom moeten vragen. Young Vebego is de samenwerkende factor tussen de bedrijven.”
Met een gevulde rugzak doorgroeien
Young Vebego organiseert dag- en avondactiviteiten voor de leden, zoals locatiebezoeken, themabijeenkomsten, business cases en pizza-sessies. Het doel hierbij is elkaar te ontmoeten en te leren kennen, weten wie je waarvoor nodig hebt. Myrthe geeft aan dat het streven is te zorgen dat de jongeren met een gevulde rugzak verder gaan. Met de business cases kunnen de jongeren zelf ervaring opdoen én laten zien welke meerwaarde jongeren bieden bij een vraagstuk. Ook ziet ze dat jongeren die willen doorgroeien dankzij deze ervaring sneller kiezen voor een baan bij een ander bedrijf binnen de Vebego Group.
Carin: “De wens is er wel dat ook andere collega’s meer de kracht van het collectief gaan ervaren, Young Vebego maakt hier wel snellere stappen in. Een voorbeeld is het signaleren van een stagiair die niet geplaatst kan worden. In plaats van terug te verwijzen naar de school, kunnen we ook onderling nagaan hoe we elkaar kunnen helpen.” Myrthe: “En jong talent dus kunnen aantrekken en behouden!”
Overkoepelend samenwerken
Het meest trots zijn Carin en Myrthe op de business cases waarin jongere medewerkers overkoepelend samenwerken en de kracht van het collectief kunnen laten zien. Uitgangspunt hierbij is dat bedrijven uit de groep Young Vebego actief benaderen om aan de slag te gaan met projecten waarbij na afloop direct resultaat te zien is en de jongeren een verschil kunnen maken. Een voorbeeld is het nieuw leven inblazen van de introductiedag, die sinds het coronavirus niet had plaatsgevonden.
“Onze kernwaarden ‘ontmoeten’, ‘ontdekken’ en ‘ontwikkelen’ komen in die dag terug en omdat mensen weten wat de verschillende bedrijven doen en wie je waarvoor kunt raadplegen blijven mensen ná die dag elkaar ook vinden,” aldus Carin.
Young Vebego kijkt ook samen met ‘Strategic Leadership Team’ naar de mogelijkheden om een shadow board van jongeren aan te stellen waarin het bestuur ideeën kan toetsen. Het durven delen van je mening en uitwisseling de norm maken is in bredere zin een streven van Young Vebego.
Young Vebego is de verbinding met Vebego
Het bestuur heeft laatst de vraag gesteld aan leden: ‘Wat is je verbinding met Vebego?’ en Young Vebego is toch voor velen de connectie met het bedrijf. Myrthe somt de positieve effecten op die ze terugkrijgen: “Ik kan mijn verhaal kwijt, ik leer meer jeugd kennen, leer de wegen binnen de organisatie kennen en ik wil langer blijven werken bij Vebego.”
Carin: “We krijgen ook leuke opmerkingen uit de rest van de organisatie, omdat mensen boven de 30 het jammer vinden dat ze er niet bij mogen.” Beide bestuursleden hopen dat deze manier van verbinden ook voor andere doelgroepen onder het personeel wordt opgepakt voordat ze zelf de 30 passeren. Carin concludeert dat ze niet alleen oudere collega’s, maar iedereen wil adviseren om over afdelingen en bedrijven heen anderen op te zoeken. “Je loopt soms tegen dezelfde problemen aan, ga het wiel niet opnieuw uitvinden!”
Myrthe meent dat dit ook voor bedrijven die geen onderdeel uitmaken van een groep belangrijk is, bijvoorbeeld tussen afdelingen. “Probeer ook in een kleiner bedrijf eens om mensen van verschillende afdelingen bij elkaar te zetten voor een kop koffie. Dan ontstaat er makkelijk een business case omdat je tegen dezelfde dingen aanloopt. Combineer dat met een leuke activiteit en dan groeit de verbinding vanzelf omdat je korte lijntjes hebt.”